כיום המון בתי עסק, מעולמות שונים לחלוטין , מפיצים ניחוחות מסויימים על מנת להנעים ולהקל על שהיית הלקוח בחנות . מי שעושה זאת נכון, מצליח בדרך זו, גם להאריך את משך השהייה של אותו לקוח בעסק וגם גורם לו להרגיש בנוח בסופו של דבר לשלוף את הארנק ולקנות.
מחקרים רבים נעשו בנושא השיווק החושי בעשורים האחרונים. חלקם הוזמנו ע"י בעלי רשתות גדולות ומוכרות.
כאשר השורה התחתונה היא שלכל בעל עסק או מוצר, היכולת לחבר את הלקוח פיזית ורגשית עם אייטם מסויים.
כל ריח וריח שנישא באויר, יכול לעורר לקוח לפעולה, להימשך למותג ולגשת אליו או לחלופין להירתע ולהתרחק מהאזור.
מחקרית הוכח מזמן שאדם ממוצע מסוגל לזהות ולהבחין בין 10000 ריחות שונים. המחקרים העדכניים ביותר כבר מדברים על מספרים גבוהים בהרבה. נתון נוסף מעניין בהקשר זה הוא שאדם ממוצע נושם כ20 אלף פעם ביום ועל כן,עם כל נשימה,גובר גם הסיכוי ללכוד ריח ייחודי-אישי של מוצר באפנו.
מכאן שריח הוא בעצם שטח פתוח ופורח למשווקים. גם מאחר וחוש הריח הוא אינו דבר הניתן לכיבוי ועל כן , הוא גם מעורר תגובות רגשיות מיידיות וגם נשאר איתנו הלאה לטווח הארוך. כלומר כאשר אותו ניחוח משפיע עלינו לטובה, יכולה להיות לכך השלכה ישירה ומיידית על מצב רוחנו. בנוסף,הריח נצרב ונשמר אצלנו בתודעה והשפעתו תהיה גם ארוכת טווח.
לדוגמה: קטורת ומוצרי בישום נוספים המופצים בבית עסק מסויים, ישרו לרוב אוירה נעימה על הצרכן ויזרזו את החיבור שלו עם המקום. אם בחדר השירותים של אותו בית עסק, או עם בספא או בחדר טיפולים כזה או אחר . זה בין היתר, גם מה שיגרום לנו לשוב אל אותו מטפל על מנת לקבל את הטיפול באותו חלל נעים. דא, ניסוי שנעשה בעכברים בנושא קטורת הוכיח שלמוצר זה השפעה נוגדת דיכאון וחרדה.
אינספור בתי עסק - מלונות,בתי קזינו,מסעדות, חנויות מותגים ועוד ועוד, עושים שימוש נרחב ותדיר בריחות ככלי שיווקי יעיל . זאת על מנת לייצר ללקוח חוייה בלתי נשכחת ולגרום לו לקשר אסוציאטיבית מותג מסויים עם ריח מסויים.
למשל, ענקית התקשורת verizon, השיקה לאחרונה טלפון סלולרי שוקולד. לצורך כך, הפיצה ברחבי החנויות שלה, ריח שוקולד חזק ומפתה שנישא באויר ומשך את ההמונים לחנות וספציפית לקנות את אותו מוצר.
מעצבי פנים, ארכיטקטים ולא רק הם, יכולים להעיד, כמה חשובה התאמת ריחות לעיצוב חלל הבית.
שימוש במפיצי ריח שונים לחדרי שירותים ולשאר הבית, הינו דבר שבשגרה בימינו, כמו גם מוצרים דוגמת קרם ידיים,בודי ספלאש ונרות בישום, כאשר לכל אחד ואחד מהם ריח אינדיבידואלי שעשוי לתת את האימפקט שלו על האוירה בבית ועל תחושת השייכות אליו.
אז ידוע שהמוח לא תמיד ער לכל מולקולות הריח שעוברות דרכנו. עם זאת,מנגנון זה יופעל אצלנו תמיד ברמת התת מודע. לטוב ולרע, לא נוכל להימנע מריח חזק שעולה לאויר במקום מסויים. ועל כן , קירבה או נסיעה למקום מסויים המפיץ באופן קבוע ריח מסויים , עשוייה או עלולה לעורר בנו אסוציאטיבית רגשות מסויימים -חיוביים או שליליים ואף להניע אותנו לפעול. לצורך הדוגמה- ניקח מחלף מסויים בכביש שתמיד כשנעבור בו , ניתקל בריח רע וחריף של זיהום אויר כלשהו. אסוציאטיבית, אותה חוייה לא נעימה עשוייה לגרום לנו לסתום את האף או לעוות את פנינו בהתקרבנו לאותו אזור עוד בטרם הרחנו משהו בעקבות נסיון הלמידה הקודם (והעגום במקרה זה) שלנו. ומאידך, שיוט בקניון באזור בו יש ריח חזק ואהוב של ריחות מאפייה, יגרום לנו, לעתים מבלי שנהיה מודעים לכך, לבקר ולהתהלך שוב באותו באזור ספציפי של הקניון. ואכן לא מעט קניונים ושאר מרכזי קניות משחררים לאויר ריחות כאלה ואחרים מתוך מטרה לגרות אותנו ולגרום לנו להימשך אחר הריח.
אם כך, שימוש גובר בריחות להשגת התנהגויות כאלה ואחרות מקהל הצרכנים, הוא הצלחה מוכחת כבר הרבה שנים. כיום יותר ויותר אנשי מחקר ומדע קוראים לניתוח והבנה טובים יותר של איך חוש הריח משפיע על המוח שלנו על מנת להגיע לעוד ועוד תובנות ולעוד יישומים פוטנציאליים חדשים בנושא.