שיווק באמצעות ריחות - המדע מאחורי ההצלחה

סיבוב במרכז קניות גדול או הגעה לשדה התעופה, לא אחת מזמנים לאפנו מפגש מרתק עם ניחוחות שונים, נעימים וחזקים. מי מאיתנו לא נתקל בריח המשכר של לחמניות טריות שיצאו זה עתה חמות חמות מהתנור.. אותן לחמניות שיוצאות החוצה לעולם עם הריח הממכר שלהן תופסות באף תרתי משמע, את העוברים והשבים. העיקרון הוא פשוט. התנורים העצומים האחראים על הפצת הניחוח השובה כל, ממוקמים במכוון בפרונט של העסק - בחזית החנות. שם נחשף לריח קהל לקוחות גדול שבחלקו רק התכוון לעבור על פני המאפייה בדרכו לחנויות אחרות. במקומות מסויימים אף הגדילו לעשות וחיממו יריעות קינמון וסוכר חום בתנור על מנת להעצים עוד יותר את הניחוח הייחודי של אותה מאפייה באותו קניון, מלון, או שדה תעופה.
 
טכניקות שיווק חושי הן כבר מזמן לא רק נחלתם של אנשי השיווק והמכירות. היום בעלי רשתות ומותגים רבים משקיעים בו משאבים רבים לרבות מחקרים מקיפים, שתוצאותיהם ממש מתוות את דרך הפעולה שלהם. 
כל העוסקים בשיווק ריחות סביבה, שמו להם למטרה להנעים ולשפר את חויית הלקוח בעסק שלהם, אך לא רק. שימוש מושכל בארומה מתאימה ומבדלת לעסק שלכם, גם מגדיל מכירות בסופו של יום, גם מחבר את הלקוח רגשית בצורה חזקה לחנות או למותג ואף משפיע על משך השהייה של אותם לקוחות אצלכם. כלומר, שיווק ריחות אינו מתחיל ומסתכם בהפצת ניחוח נעים, כמו זה שנתקלים בו הרבה במחלקת קוסמטיקה בחנות פארם. הוא מתחיל מבניית אסטרטגייה. למי הוא מכוון.. לאיזה קהל יעד, היכן בדיוק יופץ ובאיזו עוצמה.. שכן, הניחוח חייב לשקף ולייצג נאמנה את תדמית וזהות החנות או המותג.

עולם המדע והמחקר כבר מזמן עלה על הקשר הישיר שבין הפצת ניחוחות בעסק להגדלת מכירות. ריח חזק שנתפס עבורנו כחיובי ונעים יכול לעורר אצלנו תגובות שונות, פיזיות ורגשיות כאחד. רעב ו/או עוררות מנטלית וגופנית כאחד ומכאן גם הצורך לקנות.
היכולת ליצור תמהיל ריח מסויים בכדי לעורר רגש אצל כמות גדולה של אנשים , היא המפתח להצלחה עסקית. אך מה עומד מאחורי זה?  איך זה בדיוק עובד?
מחקרית כבר הוכח בעבר כי אדם ממוצע יכול להבחין בין 10000 ריחות שונים!  איגוד השיווק האמריקני בדק ומצא כי ריח מפתה ומזמין משאיר את הלקוח בחלל העסק וסביבתו למשך זמן רב יותר, עד 44 אחוזים יותר!

ומה באמת הסיבה לכך?
חוש הריח קשור לחלקי המוח המשפיעים ושולטים על הרגש והזכרון שלנו. ריח בולט , לטוב ולרע נחקק בזכרוננו לעד. כל אישה הנתקלת בבושם נשי עם ריח נעים וחזק, תישא איתה הלאה את הזכרון הטוב מהביקור באותה חנות מותגים ומשם הדרך חזרה לביקור ועסקת רכישה נוספת, הולכת ומתקצרת. וגם ההיפך הוא הנכון. מפעלים וחנויות שונות מדיפים לעתים ריח לא נעים. אם בשל מפגע תברואתי קרוב או חנות אחרת הנמצאת בסמיכות ומדיפה ריח חזק שאינו תואם את זהות ודימוי העסק שלכם. זו יכולה להיות גלריית תמונות או חנות תכשיטים הממוקמת בסמיכות לבית דפוס המדיף ריח חזק של נייר ומכונות הדפסה. וכך, שלא בכוונת מכוון, חויית הקנייה שלנו הצרכנים, נפגמת וההשלכות הן מיידיות. זמן השהייה בעסק מתקצר וביחס ישיר לכך גם המכירות.

מחקר שנערך באוניברסיטת בראון למשל, בדק ומצא כי הרחת בושם בעל ניחוח נשי אותו קשרו בנות המין היפה לזיכרון חיובי , גרם לאותן נשים לפעילות מוחית מוגברת יותר מאשר עם כל רמז חושי אחר.
שיווק באמצעות ריחות הוא תחום מאוד רחב כיום ומעסיק מספר רב של אנשי מקצוע. ממשווקים ואנשי אקדמייה ועד בעלי עסקים ומעצבים. 

הריחות השונים ממלאים מספר פונקציות. אחת מהן היא פשוט לכפות על ריחות אחרים , לא נעימים הנמצאים בקרבת מקום. אלה הם הריחות הסביבתיים המפוזרים למילוי חללים או לכיסוי ריח רע. ניתן למצוא אותם בחדרי אמבטייה ושירותים ציבוריים ובמרכזי קניות גדולים. הרבה פעמים יהיו אלה ריחות סביבה שישתלבו בשטח בצורה עדינה וקלילה וישרו אווירת נינוחות על קהל הלקוחות.
בנוסף יש גם את ריחות החתימה המוכרים לכל. בושם שהמותג מוכר, או חלונות ראווה בניחוח קלן כמו במקרה של הענקית "אברקרומבי ופיץ' ".

אותו זכרון חושי בדמות ריח, מייצר את הקשר העמוק שבין החברה והמותג לבין קהל הלקוחות, חזק בהרבה בהשוואה לזכרון ויזואלי למשל.
עוד כמה נתונים מעניינים שהשפיעו ועודם משפיעים על אסטרטגיית שיווק הניחוחות. 

קמעונאים גדולים שהרבו להשתמש בטכניקה זו, הראו חד משמעית עלייה של 80 אחוז בכוונה לבצע רכישה. ומעבר לכך, אותם ריחות כאמור, השאירו חותם חזק כך שהצרכנים נשארו זמן רב יותר בחנות, עוד נתון שיש לו קשר ישיר עם הגדלת מכירות. באמצע שנות ה80 לאב ובנו מסיאטל, היה חלום למכור הרבה קינמון . 

הם פיתחו יחדיו את שיטת 'סינבון' שהפכה לשם דבר ובעצם מייצגת מאז את המותג נאמנה. קהל הלקוחות של אותה רשת, הם אנשי עסקים ואנשים עובדים בכלל , שממהרים לעבודה או לטיסה הבאה. ועל כן ריחו המשכר של הקינמון, עובד עליהם חזק. הרבה יותר מהעובדה שמוצרי הרשת מכילים כמויות עצומות של סוכר ואף שומן. 

הרבה מומחיות והשקעה נדרשו בשביל לאמץ וליישם את אסטרטגיית הרשת למכור מוצר שאינו בריא בעליל, לאלה שהתנגדותם לאותו ניחוח מפתה היא קטנה עד לא קיימת . זו למשל אחת הסיבות שרשת סינבון בחרה למקם סניפים בנמלי תעופה למשל. גם אתם יכולים לעורר רגש נעים וחיובי אצל לקוחות על ידי שימוש נכון בריח. חשבו מה העסק או המותג שלכם מייצג ואל מי הוא פונה והשמיים יהיו הגבול עבורכם.

אתם מוזמנים לפנות אלינו לייעוץ ללא התייחבות, לניטרול ריחות, מיתוג בריח והפצת ניחוחות נעימים בעסק.

יתרונות שימוש במפיצי ריח

סוגי עסקים שמשתמשים במפיצי ריח אוטומטיים: המפתח לחוויית לקוח

בעולם העסקי והתחרותי של היום, עסקים וחנויות בעיקר, מחפשים כל דרך אפשרית כדי לבלוט ולהשאיר רושם 'בלתי נשכח' (ואף מושך) על לקוחותיהם. אחד הכלים היעילים ביותר להשגת מטרה זו הוא השימוש במפיצי ריח אוטומטיים. מכשירים אלה, המבוססים על טכנולוגיה מתקדמת, מאפשרים לשלוט באופן מדויק בעוצמת הריח ובתדירות...

איך למתג בעזרת ריח: טיפים וחשיבות תהליכי מיתוג מתקדם לחנויות, מותגים ומוצרים ספציפים

בעולם העסקי והתחרותי של היום, עסקים וחנויות בעיקר, מחפשים כל דרך אפשרית כדי לבלוט ולהשאיר רושם 'בלתי נשכח' (ואף מושך) על לקוחותיהם. אחד הכלים היעילים ביותר להשגת מטרה זו הוא השימוש במפיצי ריח אוטומטיים. מכשירים אלה, המבוססים על טכנולוגיה מתקדמת, מאפשרים לשלוט באופן מדויק בעוצמת הריח ובתדירות...

פתיחת וניהול עסק מצליח בתל אביב: מדריך מקיף

תל אביב, "העיר הלבנה", היא מרכז התרבות, העסקים והבילויים של ישראל. העיר ידועה בריח הייחודי של אווירת החופש, בקצב החיים התוסס שלה, בחדשנות, ביצירתיות ובמגוון האוכלוסיות המתגוררות בה או מגיעות אליה לביקור. מבחינה עסקית - העיר מתאפיינת בתחרות גבוהה, בעלויות גבוהות יחסית ולפעמים גם בבירוקרטיה...

שירות החלפת מיכלי ריח והכדאיות בהפצת ריח אוטומטית בעסקים

ריח הוא אחד החושים החזקים ביותר שיש לנו. הוא יכול להשפיע משמעותית על הרגשות שלנו, ההתנהגות שלנו ואפילו על ההחלטות שלנו. לכן, לא פלא שלריח יש תפקיד חשוב גם בעסקים - כמעודד פעילות פנים וחוץ ארגונית. הפצת ריח אוטומטית היא דרך יעילה וחסכונית ליצור אווירה נעימה ומזמינה בעסק שלכם. מכשירי הפצה ובישום...

מכשירי הפצת ריח אוטומטים בעסקים: האם הם באמת שווים את ההשקעה?

מכשירי הפצת ריח אוטומטים הם פתרון פופולרי עבור עסקים רבים, המעוניינים לשפר את חווית הלקוח ולהפוך את העסק שלהם לאטרקטיבי יותר. מכשירי ריח אוטומטי אלו, מפיצים ניחוחות נעימים בחלל העסק, מה שיכול להעלות את מצב הרוח של הלקוחות ולהפוך את השהייה לנעימה יותר. גם העובדים עשויים להנות מפרודוקטיביות מואצת...

הביקוש והיתרונות של מפזר ריח חשמלי מקצועי

מפזרי/מפיצי ריח חשמליים הפכו פופולריים בשנים האחרונות ככל שיותר ארגונים ואנשים גילו את היתרונות של ארומה נעימה בבתיהם ובחללי העבודה שלהם. מפיצי ריח חשמליים קלים לשימוש, חסכוניים ורב-תכליתיים, מה שהופך אותם לבחירה פופולרית לשימוש אישי ומסחרי כאחד. במאמר זה נתעמק בפופולריות של מפיצי ריח חשמליים...

טרנדים בבישום עסקים 2024 - הגדלת מכירות והתייעלות בעבודה

בשנת 2024, צפויים עסקים רבים להמשיך ולהשקיע בבישום חללי העבודה ואולמות התצוגה/מכירה, ככלי לשיפור חוויית הלקוח, הגברת המכירות ויצירת סביבת עבודה נעימה יותר. המחקרים הותיקים מתווספים לנתונים בילנלואמיים פוסט-קורונה והם מלמדים אותנו המון - שווה להשקיע בריח טוב, זה כבר ברור.

Scent Styling - האם עיצוב ריח הוא הטרנד הגדול?

העובדה שריח משפיע על מצבי הרוח שלנו, כבר הוכחה מדעית ומוכרת ברחבי העולם ובעולמות השיווק, הגדלת המכירות ומשיכת לקוחות. באוניברסיטת קנגוון נערך מחקר בשנת 2016 ובין מסקנותיו, הובהר מעל לכל ספק שלריח יש גם השפעה על רמת המתח ('סטרס') שלנו וכן גם השפעה ישירה על כושר העבודה. זו הסיבה שמעצבי בתי...

ריח של הצלחה - מגמות שיווק מובילות בשנת 2023 בישראל

שיווק הוא תחום שמתפתח ללא הרף והצורך של בעלי חנויות 'להריח' את הטרנד ולהתעדכן ביכולות היעילות ביותר, הוא חיוני עבור עסקים כדי להקדים את המתחרים. עם המעבר לשנת 2023, כבר בולטים מספר טרנדים שצפויים לתפוס את מרכז הבמה בעולם השיווק בישראל, מטכנולוגיית בינה מלאכותית ועד בישום אוטומטי של חלל...

מפיץ ריח למשרד - כל מה שבעלי משרדים צריכים כדי ליצור ניחוח ממותג ויעיל

מפיץ ריח למשרד, מהסופר/חנויות בישום ואווירה כמו ללין, פוקס-הום, סבון ודומיהם, הוא לא נושא המאמר. ברשתות השיווק, טמבוריות ומכולות שכונתיות כמו גם בקניונים, תוכלו למצוא מגוון ענק של מפיצי ריח, בשיטות שונות. אלו הם אינם מכשירי הפצת ריח מקצועיים למשרדים, אלא גירסה בייתית בעלת חסרונות רבים בכל הקשור...

קפסולות ריח למזגן - האם זו הדרך הטובה ביותר לבישום אוטומטי?

קפסולות ריח למזגן הן שיטת בישום חדשנית, המציגה לקהל הפרטי/עסקי, הצצה שטחית לעולמות הבישום האוטומטים המקצועיים. בדומה למכונות קפה, מספר דגמי מזגנים בודדים ברחבי העולם, מאפשרים הצמדת קפסולות - מיכלי בישום קטנים חד פעמיים - למערכת האיוורור המובנית של המזגן ובכך להפיץ ריח בחלל המקורר/מחומם על ידי המזגן....

5 סיבות להתקין בחנות/מסעדה או משרד מבשם ריח אוטומטי

כשהמשק הישראלי כמו העולמי מתחיל להתעורר ממשבר שהתחילה מגפת הקורונה והמשיכה המגפה הכלכלית, מחפשים עסקים רבים את ה'שפיץ', את היתרון התחרותי והמבדל מעסקים אחרים, כדי לבלוט, למכור ולא מעט פעמים - בשביל לשרוד. כיצד תוכלו לשרוד ולהגדיל מכירות/תפוקה? הפתרון מתחיל באף:

ריח טוב בעסק / בחנות / במשרד - אסטרטגיית היציאה שלכם מתחילה באף

בימים שבהם כל המשק הישראלי או לפחות חלקו הארי, מנוטרל ומושבת מפאת ההשבתה וההתסגרות של העובדים וסגירת העסקים שנועדו לצמצם את אפשרות ההדבקה בוירוס קוביד-19 (קורונה), כל שנותר לבעלי עסקים לנהל, זו את אסטרטגיית היציאה מהמשבר הכבד. בעזרת תכנון נכון ובחירת כלים מועילים להגדלת מכירות,...

איזה מפיץ ריח צריך בחנות? בלובי הבניין / למשרד / למסעדה או לכל עסק שרוצה למשוך לקוחות?

איך בוחרים פתרון ניטרול/בישום והפצת ריח חשמלי? באילו מערכות משתמשים ועבור איזה מותגים ועסקים המיתוג בריח מסייע בהגדלת השורה התחתונה? על ההבדלים בין פיצי ריח זולים למערכות פיזור אוטומטיות מקצועיות, הצורך, היתרונות והיכולת שלנו לעזור לכם בבחירת המושלמת של מערכת הפצה.  

פועלים על סמך מחקרים וידע

ריח סביבתי יכול לבוא לידי שימוש על מנת להמחיש, להעצים או לבדל שירותים. כך למשל, אפילו שאין קשר בין חנויות נייק לריח פרחים, נמצא במחקרים נשערכו בחנויות הרשת (Mitchell et al. 1995 - McClure, 1992, Spangenberg et al., 1996) שלקוחות מוכנים לקנות יותר נעליים ולשלם יותר עבורן אם הם נמצאים באיזור מדידה עם...

יצירת יתרון יחסי

פיזור ריח נעים בצורה מכוונת, גורם לתשומת לב של לקוחות ומבקרים יוצר אווירה מיוחדת בסביבת הקניה, יוצר תחושה חיובית אחרי הקניה, גורם להעלאת שביעות רצון הלקוחות, גורם להגדלת זמן שהות בסביבת הקניה, גורם להעלאת מצב הרוח של הלקוח ולחוויית קניה חיובית וכך גם משיג קידום מכירות ותחושת אמון ובטחון כלפי החברה....