טכניקות שיווק חושי הן כבר מזמן לא רק נחלתם של אנשי השיווק והמכירות. היום בעלי רשתות ומותגים רבים משקיעים בו משאבים רבים לרבות מחקרים מקיפים, שתוצאותיהם ממש מתוות את דרך הפעולה שלהם.
כל העוסקים בשיווק ריחות סביבה, שמו להם למטרה להנעים ולשפר את חויית הלקוח בעסק שלהם, אך לא רק. שימוש מושכל בארומה מתאימה ומבדלת לעסק שלכם, גם מגדיל מכירות בסופו של יום, גם מחבר את הלקוח רגשית בצורה חזקה לחנות או למותג ואף משפיע על משך השהייה של אותם לקוחות אצלכם. כלומר, שיווק ריחות אינו מתחיל ומסתכם בהפצת ניחוח נעים, כמו זה שנתקלים בו הרבה במחלקת קוסמטיקה בחנות פארם. הוא מתחיל מבניית אסטרטגייה. למי הוא מכוון.. לאיזה קהל יעד, היכן בדיוק יופץ ובאיזו עוצמה.. שכן, הניחוח חייב לשקף ולייצג נאמנה את תדמית וזהות החנות או המותג.
עולם המדע והמחקר כבר מזמן עלה על הקשר הישיר שבין הפצת ניחוחות בעסק להגדלת מכירות. ריח חזק שנתפס עבורנו כחיובי ונעים יכול לעורר אצלנו תגובות שונות, פיזיות ורגשיות כאחד. רעב ו/או עוררות מנטלית וגופנית כאחד ומכאן גם הצורך לקנות.
היכולת ליצור תמהיל ריח מסויים בכדי לעורר רגש אצל כמות גדולה של אנשים , היא המפתח להצלחה עסקית. אך מה עומד מאחורי זה? איך זה בדיוק עובד?
מחקרית כבר הוכח בעבר כי אדם ממוצע יכול להבחין בין 10000 ריחות שונים! איגוד השיווק האמריקני בדק ומצא כי ריח מפתה ומזמין משאיר את הלקוח בחלל העסק וסביבתו למשך זמן רב יותר, עד 44 אחוזים יותר!
ומה באמת הסיבה לכך?
חוש הריח קשור לחלקי המוח המשפיעים ושולטים על הרגש והזכרון שלנו. ריח בולט , לטוב ולרע נחקק בזכרוננו לעד. כל אישה הנתקלת בבושם נשי עם ריח נעים וחזק, תישא איתה הלאה את הזכרון הטוב מהביקור באותה חנות מותגים ומשם הדרך חזרה לביקור ועסקת רכישה נוספת, הולכת ומתקצרת. וגם ההיפך הוא הנכון. מפעלים וחנויות שונות מדיפים לעתים ריח לא נעים. אם בשל מפגע תברואתי קרוב או חנות אחרת הנמצאת בסמיכות ומדיפה ריח חזק שאינו תואם את זהות ודימוי העסק שלכם. זו יכולה להיות גלריית תמונות או חנות תכשיטים הממוקמת בסמיכות לבית דפוס המדיף ריח חזק של נייר ומכונות הדפסה. וכך, שלא בכוונת מכוון, חויית הקנייה שלנו הצרכנים, נפגמת וההשלכות הן מיידיות. זמן השהייה בעסק מתקצר וביחס ישיר לכך גם המכירות.
מחקר שנערך באוניברסיטת בראון למשל, בדק ומצא כי הרחת בושם בעל ניחוח נשי אותו קשרו בנות המין היפה לזיכרון חיובי , גרם לאותן נשים לפעילות מוחית מוגברת יותר מאשר עם כל רמז חושי אחר.
שיווק באמצעות ריחות הוא תחום מאוד רחב כיום ומעסיק מספר רב של אנשי מקצוע. ממשווקים ואנשי אקדמייה ועד בעלי עסקים ומעצבים.
הריחות השונים ממלאים מספר פונקציות. אחת מהן היא פשוט לכפות על ריחות אחרים , לא נעימים הנמצאים בקרבת מקום. אלה הם הריחות הסביבתיים המפוזרים למילוי חללים או לכיסוי ריח רע. ניתן למצוא אותם בחדרי אמבטייה ושירותים ציבוריים ובמרכזי קניות גדולים. הרבה פעמים יהיו אלה ריחות סביבה שישתלבו בשטח בצורה עדינה וקלילה וישרו אווירת נינוחות על קהל הלקוחות.
בנוסף יש גם את ריחות החתימה המוכרים לכל. בושם שהמותג מוכר, או חלונות ראווה בניחוח קלן כמו במקרה של הענקית "אברקרומבי ופיץ' ".
אותו זכרון חושי בדמות ריח, מייצר את הקשר העמוק שבין החברה והמותג לבין קהל הלקוחות, חזק בהרבה בהשוואה לזכרון ויזואלי למשל.
עוד כמה נתונים מעניינים שהשפיעו ועודם משפיעים על אסטרטגיית שיווק הניחוחות.
קמעונאים גדולים שהרבו להשתמש בטכניקה זו, הראו חד משמעית עלייה של 80 אחוז בכוונה לבצע רכישה. ומעבר לכך, אותם ריחות כאמור, השאירו חותם חזק כך שהצרכנים נשארו זמן רב יותר בחנות, עוד נתון שיש לו קשר ישיר עם הגדלת מכירות. באמצע שנות ה80 לאב ובנו מסיאטל, היה חלום למכור הרבה קינמון .
הם פיתחו יחדיו את שיטת 'סינבון' שהפכה לשם דבר ובעצם מייצגת מאז את המותג נאמנה. קהל הלקוחות של אותה רשת, הם אנשי עסקים ואנשים עובדים בכלל , שממהרים לעבודה או לטיסה הבאה. ועל כן ריחו המשכר של הקינמון, עובד עליהם חזק. הרבה יותר מהעובדה שמוצרי הרשת מכילים כמויות עצומות של סוכר ואף שומן.
הרבה מומחיות והשקעה נדרשו בשביל לאמץ וליישם את אסטרטגיית הרשת למכור מוצר שאינו בריא בעליל, לאלה שהתנגדותם לאותו ניחוח מפתה היא קטנה עד לא קיימת . זו למשל אחת הסיבות שרשת סינבון בחרה למקם סניפים בנמלי תעופה למשל. גם אתם יכולים לעורר רגש נעים וחיובי אצל לקוחות על ידי שימוש נכון בריח. חשבו מה העסק או המותג שלכם מייצג ואל מי הוא פונה והשמיים יהיו הגבול עבורכם.
אתם מוזמנים לפנות אלינו לייעוץ ללא התייחבות, לניטרול ריחות, מיתוג בריח והפצת ניחוחות נעימים בעסק.