סנס ברנדינג - איך צורבים תודעה אצל לקוחות?
פרט לרמה האופטית, העסקים השונים מנסים להיכנס לליבם ולכיסם של הקונים גם דרך שאר החושים כשאחד הבולטים שבהם הוא חוש הריח. כיום כבר ידוע לכל כי ריח טוב ומתאים ישרת אותנו נהדר ככלי שיווקי ומכירתי. כך שהיום מיתוג חוש ריח הוא עוד נדבך חשוב במגוון האפשרויות השיווקיות של כל חנות או בית עסק.
כמובן שלפני שמפזרים את הריח לחלל האויר מתוך מטרה למשוך באף (תרתי משמע) לקוחות פוטנציאליים, יש עוד עבודה לפנינו. חשוב לזהות את טיב המותג או העסק שלנו ולאפיין את קהל היעד - צעירים/בוגרים/גיל הזהב, גברים/נשים וכ'ו..על כן הרבה עסקים כיום משקיעים משאבים רבים במחקרים על מנת לבדוק כיצד הבחירה בריח הספציפי משקפת את האישיות של המותג או במילים אחרות, לומדים איך להתאים את הריח הנכון והאופטימלי לעסק שלנו.
אז מה עושה את הריח לכל כך מיוחד בעולם השיווק?
קודם כל הוא מעורר זיכרונות. מחקרית כבר הוכח שקמפיינים פרסומיים המכילים שימוש בחוש הריח, נצרבים בזכרון פי 100 (נתון מדהים בפני עצמו!) מכל קמפיין אחר המכיל שימוש בשאר החושים - מגע, צפייה או שמיעה.
חנויות בגדי מותגים נוהגות להפיץ ריח חזק ביותר, כך שאותו קונה חוזר הביתה כשבאמתחתו מכנס או חולצה חדשה שעשוייה להשפיע מאוד לא רק על רגשותיו של הקונה כפי שהוכח כבר מדעית, אלא גם על סביבתו הקרובה.
אדם חי שנים בסביבתו של ריח מסויים מבלי היכולת לאתר אותו ולבודד אותו אינדיבידואלית משאר ריחות הסביבה. זה קורה המון בחנויות בגדים, מוצרי טיפוח כמו גם במלונות ובסוכנויות רכבים. מרתקת עוד יותר היא העובדה שעפי זכרון הריח הספציפי, אדם יכול ממש לצוד את אותו הריח המוכר, לזהות אותו בתוך המותג ובסופו של דבר גם להוציא את הארנק ולבצע רכישה.
במיוחד אצל בני הדור הצעיר, קשר רגשי עם מותג מושג לעתים קרובות כשהמוצר הוא בבחינת בלתי ניתן להשגה. וזו למעשה עוד סגולה של חוש הריח כאלמנט שיווקי. מלונות רבים תרים אחר ריח מנצח שיתאים לאופי המקום וייצג אותו נאמנה. כמובן שהניחוח חייב להתלבש כמו כפפה ליד עם הריהוט,התאורה ולובי המלון או כל חלל מרכזי אחר. נעשו על כך לא מעט מחקרים וסקרים. אחד מהם, מעניין במיוחד ופורץ דרך בתחום, נעשה במלון יוקרה בכלכותה, הודו. הוא מצא שקרוב למחצית התיירים ששהו בו, הצביעו על הריח הטוב כגורם מהנה בשהות שלהם במלון.
Scent Branding מבוסס ניסיון ומחקר
ב2006 נערך מחקר שבדק את כוח ההשפעה של ריחות על קניות מבחינה מגדרית. המחקר גילה כי הן נשים והן גברים נוהגים לבלות זמן ארוך יותר ואף לקנות יותר בחנויות בהן נישא ניחוח המזוהה עם המותג. עוד מצא המחקר כי העדפת ריח היא תלויית סביבה, גיאוגרפייה ותרבות. מחקר נוסף שנערך 4 שנים מאוחר יותר התמקד בחנויות נעליים. תוצאותיו היו די חד משמעיות. 84 אחוז מהלקוחות עפי אותו מחקר, נטו לקנות נעליים או אהבו יותר את הנעליים בסביבה מבושמת מותאמת. יתרה מכך, אותם משתתפים במחקר הביעו נכונות לקנות את אותו מוצר בסביבה הריחנית גם במחיר יקר ב10-15 אחוז מהסכום המקורי שלו.
שימוש מושכל בחוש ריח כאסטרטגיית מכירה משולב בשימוש עם יתר החושים מוכח כיעיל ביותר. הניראות של המותג ,כמו גם התחושה הפיזית שהוא מעורר כשנוגעים בו, יוצרים מערכת רגשות חזקה של הלקוח כלפי המותג.
מכאן שרמזים חושיים משפיעים מאוד על העדפות והחלטות הצרכן. קל וחומר כשמדובר בחוש הריח.
רוצים גם אתם להנות מהיכולת להעניק ללקוחות חוויה חיובית שתיצרב בזיכרון?
פנו אלינו ונסייע לעסק/מותג שלכם לבחור את הריח המושלם והיעיל ביותר עבורכם.