​המדריך השלם לשיווק על פי ריח

האם יש מישהו מאיתנו שלא נשבה מעולם על ידי ריח חזק? ניחוח מושך של לחמנייה טרייה יכול לגרום לנו בקלות להיכנס למאפייה הסמוכה, ריח מתוק של פרדסים כפי שכתב המשורר, עשוי להחזיר אותנו למחוזות ילדותנו עת היינו רצים ומתחבאים תחת המטעים בכפר או בקיבוץ. ומי לא מכיר או מזהה את אותו ריח חזק המשתחרר מתוך קופסת נעליים חדשות.
אפשר להגיד שריח הוא אחת הדרכים המסורתיות והעתיקות ביותר דרכם אנשים מעבדים מידע ותופסים את העולם מבחינה הגיונית. סוגיית השימוש בחוש הריח כבר מזמן חצתה את הגבולות הכלכליים של אותם בתי עסק וחנויות. בעשורים האחרונים היא לגמרי נחלתם של אנשי המחקר והאקדמיה וביניהם פסיכולוגים, מדעני מוח וחוקרי שיווק ופרסום.

מחקרים בנושא מיתוג ריח מבחינה שיווקית, אינם דבר של מה בכך. מעבר למשאבים הנדרשים בעבור מחקר מהסוג הזה, עלינו לגלות כיצד ריחות יכולים לשנות את הבחירות שלנו בחיים ולא רק בהקשר של האם להיכנס לחנות הסמוכה לשם קניית בושם משובח או לא. הוכח בעבר שלריחות שונים עשוייה להיות השפעה מכרעת גם על מצב הרוח שלנו,על המחשבות שלנו ואפילו על הזכרון שלנו.

לשמחתנו, אפשר להישען על המדע והניסיון בנושא שמגבה את חוזקותיו של הריח ככלי שיווקי ובכלל. אחד המחקרים הבולטים והחשובים ביותר שיצאו לאחרונה בעניין (Rimkute et al., 2016) שראה אור בבריטניה, מכסה למעשה את כל אותן סוגיות הקשורות בריח ככלי שיווקי יעיל. עלו בו שאלות כגון כיצד הוא משפיע על הבחירות שלנו, על הרגשות והזכרון שלנו, האם מודעות לריח מחלישה או מחזקת את השפעתו ועוד.
ריח יכול להיות ממש גולת הכותרת בכל הנוגע לשיווק ומכירות. בואו נבדוק איך זה קורה הלכה למעשה.

אותו מחקר בריטי מצא (כמו גם אחרים) כי ריח מדגדג את מערכת הגישה במוח. דבר שגורם לאנשים לפעול ולהתנהג בצורה מסויימת. למשל לבלות זמן רב יותר בחנות המפיצה ניחוח מאוד נעים, זמן השהות בה גם יורגש כקצר יותר ממה שהיה בפועל. כתוצאה מכך הוא גם גורם לאותם אנשים לשלוף את הארנק ולהוציא יותר כסף.
ניסוי בזמן אמת בשדה קזינו מצא את הנתון המפתיע הבא - ניחוחות סביבתיים גרמו למהמרים לבזבז ב45 אחוז יותר את הכסף שהרוויחו ברולטה באותו אזור בו הופץ הריח.

אם אנחנו כבר יודעים שלריח משקל כה נכבד בהחלטות שלנו כמו גם ברגשות ובמחשבות, לא יהיה זה מופרך לקבוע כי חוש הריח הוא המרגש ביותר מבין כל החושים. ריחות מהנים גורמים לנו להרגיש טוב יותר. על כן לריח השפעה ישירה ומהותית על מצב הרוח שלנו לטוב ואף לרע. השאלה המתבקשת כאן היא מה עושה ריח לחיובי או שלילי כל כך עבורנו?

התשובה נעוצה בריכוז הריח בחלל כמו גם בעוצמתו. ריחות ניטרליים הופכים ללא נעימים כשהם מרוכזים יותר באותו חלל או אזור. לכן בסביבות עבודה קמעונאיות בעלות ריח ניטרלי, מומלץ לנטרל את אותו ניחוח על מנת למנוע דחייה והתרחקות של קונים. מצד שני, משרדי חנויות חומרה למשל, המפיצות ריח מתוק נעים ומוכר כמו שוקולד, עלולות לגרום להתרחקות מצד העוברים והשבים. זאת מכיוון שברגע שהריח המתוק מגיע לעוצמה אופטימלית , בשילוב עם הסביבה , הוא מביא אנשים למצב של דחייה ממנו. 

הוכח מחקרית כי לריחות השפעה מכרעת על דרך המחשבה ועיבוד המידע במוח בקרב אנשים

מאחר ושימוש בניחוחות ככלי שיווקי נצרבים בזכרון פי כמה וכמה מכל חוש אחר, הדבר מביא לכך שריח נעים יכול לגרום לנו להסתכל על כל החנות בצורה חיובית לגמרי. תפיסת השרות של המקום ועובדיו בעינינו תהיה חיובית יותר, עלות המוצר תיתפס כנוחה ביותר ובכללי כל החוויה תרגיש לנו טובה וחיובית. ומנגד, יעלם כל רגש שלילי שיכל או עלול היה להתקשר עם אותו מקום. כך שנוכחותו של הריח לא רק משפיעה אחרי התנסות ומגע אלא לגמרי מעצבת מחדש את חויית הקנייה של הלקוח.
ריחות בנוסף גם יכולים להשפיע על אופן עיבוד המידע של הצרכנים בנוגע לאותו מוצר או עסק כמו גם על הגדלת המכירות במקום. לצורך כך, הכרחי שהניחוח המופץ יהיה לא רק נעים אלא גם מותאם לסביבת הקנייה. ריח עסיסי של פיצה יכול להיות כלי שיווקי נהדר בסביבה של מזון מהיר במרכז קניות. עם זאת, כשהוא מופץ בעוצמה כזו שריחו מורגש היטב גם בחנות המחשבים הסמוכה, אנו עלולים להשיג את ההיפך. ועל כן טיפ חשוב - חפשו את הנעימות של הריח בקרבת המוצר שלכם.
למדנו כבר שריחות חזקים לחיוב ולשלילה, נחקקים חזק בזכרוננו לטווח ארוך. ריח נהדר ממסעדה בה היינו בדייט מוצלח לפני שנה, יסחוף אותנו שוב פנימה בפעם הבאה שניתקל בו. בעת מעבר דירה למשל,  פתיחה של מוצר חדש כלשהו (ועימו הריח הייחודי שלו כמובן) תיקשר אסוציאטיבית עם שאר זכרונות לטוב או לרע. 

משווקים מוכשרים ומנוסים כבר לקחו מזמן את העניין עוד כמה צעדים קדימה. הם פשוט הדביקו לחנות/מוצר ניחוח חזק וייחודי תוך שיפור אלמנטים אחרים הקשורים בעולם החושי, ויזואליים למשל. והרי לנו עוד דרך למשוך קהל שבוי אלינו באמצעות יצירת אסוציאציה חיובית ביותר וייחודית לעסק שלנו.

ומה קורה אם הפלטפורמות השיווקיות שלנו נטולות ריח? האם במצב שכזה הכלי שלפנינו פשוט לא רלוונטי? אז זהו שהתשובה מפתיעה ביותר. ידוע לכל כי ריח של אוכל טוב יכול לגרום לנו להתנייה פבלובית דוגמת ריור. מחקרים שנעשו בעניין מצאו שרק היכולת לדמיין ריח חזק נעים ומוכר, אמנם לא תגרום לריור פיזי אך כן תוציא החוצה את התשוקה לאכול את אותו מזון, בדיוק באותה עוצמה של אדם שגם הריח את אותו מאכל פופולארי.

מחלקת הריחות במוח יכולה לעבוד שעות נוספות מתצלום קרוב וממוקד של אותו מוצר בקמפיין פרסומי חכם. ולא רק הפן הויזואלי משחק כאן תפקיד. בעידן בו הקופירייטרינג והאמנות הם נדבך כל כך עיקרי במסעות פרסום בטלויזייה ובשאר ערוצי המדיה, גם המיומנות הפסיכולוגית באה לידי ביטוי ויש לה משקל רב. 

בסופו של יום נשאלת גם השאלה, האם מודעות הצרכן לשימוש בריח ככלי שיווקי עלולה לנתק את השפעתו על התנהגותנו? 

מניתוח של 30 מחקרים בעלי הגדרות שונות ועיצובים ניסיוניים, דוגמת חנויות בשמים ומוצרי טיפוח בהם המועמדים לעבודה היו מבושמים היטב ועבור במסעדות בהן נעשה ניסיון למשיכת סועדים עם הפצת ניחוח מזון מתובל מחוץ למסעדה, עלתה תמונה ברורה ביותר.

הריח החזק כשלעצמו וגם ההכרה שהוא מופץ ככלי למשיכת קהל, לא נקשרו כדבר שלילי. עם זאת, כשלכל אלה התווספו נסיונות שכנוע מצד בעלי העסק ואנשיהם, בין השאר על ידי שימוש בטקטיקות ריח מוכרות, זה גרם לצרכנים לדחייה והתרחקות. זאת מכיוון והם הרגישו שכוונות המוכרים אינן אותנטיות וכי דוחקים אותם לפינה.

יתרונות שימוש במפיצי ריח

סוגי עסקים שמשתמשים במפיצי ריח אוטומטיים: המפתח לחוויית לקוח

בעולם העסקי והתחרותי של היום, עסקים וחנויות בעיקר, מחפשים כל דרך אפשרית כדי לבלוט ולהשאיר רושם 'בלתי נשכח' (ואף מושך) על לקוחותיהם. אחד הכלים היעילים ביותר להשגת מטרה זו הוא השימוש במפיצי ריח אוטומטיים. מכשירים אלה, המבוססים על טכנולוגיה מתקדמת, מאפשרים לשלוט באופן מדויק בעוצמת הריח ובתדירות...

איך למתג בעזרת ריח: טיפים וחשיבות תהליכי מיתוג מתקדם לחנויות, מותגים ומוצרים ספציפים

בעולם העסקי והתחרותי של היום, עסקים וחנויות בעיקר, מחפשים כל דרך אפשרית כדי לבלוט ולהשאיר רושם 'בלתי נשכח' (ואף מושך) על לקוחותיהם. אחד הכלים היעילים ביותר להשגת מטרה זו הוא השימוש במפיצי ריח אוטומטיים. מכשירים אלה, המבוססים על טכנולוגיה מתקדמת, מאפשרים לשלוט באופן מדויק בעוצמת הריח ובתדירות...

פתיחת וניהול עסק מצליח בתל אביב: מדריך מקיף

תל אביב, "העיר הלבנה", היא מרכז התרבות, העסקים והבילויים של ישראל. העיר ידועה בריח הייחודי של אווירת החופש, בקצב החיים התוסס שלה, בחדשנות, ביצירתיות ובמגוון האוכלוסיות המתגוררות בה או מגיעות אליה לביקור. מבחינה עסקית - העיר מתאפיינת בתחרות גבוהה, בעלויות גבוהות יחסית ולפעמים גם בבירוקרטיה...

שירות החלפת מיכלי ריח והכדאיות בהפצת ריח אוטומטית בעסקים

ריח הוא אחד החושים החזקים ביותר שיש לנו. הוא יכול להשפיע משמעותית על הרגשות שלנו, ההתנהגות שלנו ואפילו על ההחלטות שלנו. לכן, לא פלא שלריח יש תפקיד חשוב גם בעסקים - כמעודד פעילות פנים וחוץ ארגונית. הפצת ריח אוטומטית היא דרך יעילה וחסכונית ליצור אווירה נעימה ומזמינה בעסק שלכם. מכשירי הפצה ובישום...

מכשירי הפצת ריח אוטומטים בעסקים: האם הם באמת שווים את ההשקעה?

מכשירי הפצת ריח אוטומטים הם פתרון פופולרי עבור עסקים רבים, המעוניינים לשפר את חווית הלקוח ולהפוך את העסק שלהם לאטרקטיבי יותר. מכשירי ריח אוטומטי אלו, מפיצים ניחוחות נעימים בחלל העסק, מה שיכול להעלות את מצב הרוח של הלקוחות ולהפוך את השהייה לנעימה יותר. גם העובדים עשויים להנות מפרודוקטיביות מואצת...

הביקוש והיתרונות של מפזר ריח חשמלי מקצועי

מפזרי/מפיצי ריח חשמליים הפכו פופולריים בשנים האחרונות ככל שיותר ארגונים ואנשים גילו את היתרונות של ארומה נעימה בבתיהם ובחללי העבודה שלהם. מפיצי ריח חשמליים קלים לשימוש, חסכוניים ורב-תכליתיים, מה שהופך אותם לבחירה פופולרית לשימוש אישי ומסחרי כאחד. במאמר זה נתעמק בפופולריות של מפיצי ריח חשמליים...

טרנדים בבישום עסקים 2024 - הגדלת מכירות והתייעלות בעבודה

בשנת 2024, צפויים עסקים רבים להמשיך ולהשקיע בבישום חללי העבודה ואולמות התצוגה/מכירה, ככלי לשיפור חוויית הלקוח, הגברת המכירות ויצירת סביבת עבודה נעימה יותר. המחקרים הותיקים מתווספים לנתונים בילנלואמיים פוסט-קורונה והם מלמדים אותנו המון - שווה להשקיע בריח טוב, זה כבר ברור.

Scent Styling - האם עיצוב ריח הוא הטרנד הגדול?

העובדה שריח משפיע על מצבי הרוח שלנו, כבר הוכחה מדעית ומוכרת ברחבי העולם ובעולמות השיווק, הגדלת המכירות ומשיכת לקוחות. באוניברסיטת קנגוון נערך מחקר בשנת 2016 ובין מסקנותיו, הובהר מעל לכל ספק שלריח יש גם השפעה על רמת המתח ('סטרס') שלנו וכן גם השפעה ישירה על כושר העבודה. זו הסיבה שמעצבי בתי...

ריח של הצלחה - מגמות שיווק מובילות בשנת 2023 בישראל

שיווק הוא תחום שמתפתח ללא הרף והצורך של בעלי חנויות 'להריח' את הטרנד ולהתעדכן ביכולות היעילות ביותר, הוא חיוני עבור עסקים כדי להקדים את המתחרים. עם המעבר לשנת 2023, כבר בולטים מספר טרנדים שצפויים לתפוס את מרכז הבמה בעולם השיווק בישראל, מטכנולוגיית בינה מלאכותית ועד בישום אוטומטי של חלל...

מפיץ ריח למשרד - כל מה שבעלי משרדים צריכים כדי ליצור ניחוח ממותג ויעיל

מפיץ ריח למשרד, מהסופר/חנויות בישום ואווירה כמו ללין, פוקס-הום, סבון ודומיהם, הוא לא נושא המאמר. ברשתות השיווק, טמבוריות ומכולות שכונתיות כמו גם בקניונים, תוכלו למצוא מגוון ענק של מפיצי ריח, בשיטות שונות. אלו הם אינם מכשירי הפצת ריח מקצועיים למשרדים, אלא גירסה בייתית בעלת חסרונות רבים בכל הקשור...

קפסולות ריח למזגן - האם זו הדרך הטובה ביותר לבישום אוטומטי?

קפסולות ריח למזגן הן שיטת בישום חדשנית, המציגה לקהל הפרטי/עסקי, הצצה שטחית לעולמות הבישום האוטומטים המקצועיים. בדומה למכונות קפה, מספר דגמי מזגנים בודדים ברחבי העולם, מאפשרים הצמדת קפסולות - מיכלי בישום קטנים חד פעמיים - למערכת האיוורור המובנית של המזגן ובכך להפיץ ריח בחלל המקורר/מחומם על ידי המזגן....

5 סיבות להתקין בחנות/מסעדה או משרד מבשם ריח אוטומטי

כשהמשק הישראלי כמו העולמי מתחיל להתעורר ממשבר שהתחילה מגפת הקורונה והמשיכה המגפה הכלכלית, מחפשים עסקים רבים את ה'שפיץ', את היתרון התחרותי והמבדל מעסקים אחרים, כדי לבלוט, למכור ולא מעט פעמים - בשביל לשרוד. כיצד תוכלו לשרוד ולהגדיל מכירות/תפוקה? הפתרון מתחיל באף:

שיווק באמצעות ריחות - המדע מאחורי ההצלחה

סיבוב במרכז קניות גדול או הגעה לשדה התעופה, לא אחת מזמנים לאפנו מפגש מרתק עם ניחוחות שונים, נעימים וחזקים. מי מאיתנו לא נתקל בריח המשכר של לחמניות טריות שיצאו זה עתה חמות חמות מהתנור.. אותן לחמניות שיוצאות החוצה לעולם עם הריח הממכר שלהן תופסות באף תרתי משמע, את העוברים והשבים. העיקרון הוא פשוט....

ריח טוב בעסק / בחנות / במשרד - אסטרטגיית היציאה שלכם מתחילה באף

בימים שבהם כל המשק הישראלי או לפחות חלקו הארי, מנוטרל ומושבת מפאת ההשבתה וההתסגרות של העובדים וסגירת העסקים שנועדו לצמצם את אפשרות ההדבקה בוירוס קוביד-19 (קורונה), כל שנותר לבעלי עסקים לנהל, זו את אסטרטגיית היציאה מהמשבר הכבד. בעזרת תכנון נכון ובחירת כלים מועילים להגדלת מכירות,...

איזה מפיץ ריח צריך בחנות? בלובי הבניין / למשרד / למסעדה או לכל עסק שרוצה למשוך לקוחות?

איך בוחרים פתרון ניטרול/בישום והפצת ריח חשמלי? באילו מערכות משתמשים ועבור איזה מותגים ועסקים המיתוג בריח מסייע בהגדלת השורה התחתונה? על ההבדלים בין פיצי ריח זולים למערכות פיזור אוטומטיות מקצועיות, הצורך, היתרונות והיכולת שלנו לעזור לכם בבחירת המושלמת של מערכת הפצה.  

פועלים על סמך מחקרים וידע

ריח סביבתי יכול לבוא לידי שימוש על מנת להמחיש, להעצים או לבדל שירותים. כך למשל, אפילו שאין קשר בין חנויות נייק לריח פרחים, נמצא במחקרים נשערכו בחנויות הרשת (Mitchell et al. 1995 - McClure, 1992, Spangenberg et al., 1996) שלקוחות מוכנים לקנות יותר נעליים ולשלם יותר עבורן אם הם נמצאים באיזור מדידה עם...