בחירת בושם לגבר או אישה יכולה להיות תהליך מאתגר ביותר, שכן כל אחד ואחת מאיתנו הוא בעל עור שונה. מכאן שגם החומציות ומולקולות הריח שלנו מייצרות ניחוחות שונים החוצה ועל כן לכל אחד ואחד מאיתנו ריח אינדיבידואלי בפני עצמו. עובדה זו הופכת את כל נושא התאמת הבישום לגוף לאישי יותר עמוק ונרחב.
מכיוון שכך, מוצר מסויים יכול להתאים בצורה מופלאה לגוף ספציפי ואילו אותו מוצר בדיוק, עשוי להשתלב פחות בגוף אחר.
היום מיתוג חוש-ריח ככלי שיווקי הוא כבר עניין שבשגרה. עסקים רבים משקיעים המון במחקר בתחום על מנת להגדיל מכירות ולהעצים את חווית הקנייה ללקוח. כשאחד הדברים הקריטיים ביותר להצלחה הוא היכולת להתאים את אותו ניחוח למוצר או השירות אותו נרצה לקדם, או במלים אחרות, הניחוח צריך 'להתלבש כמו כפפה' לקונספט אך לא רק. חשוב להתאים את הריח לכל המעטפת שסובבת סביב העסק - לעובדים, לקהל היעד, ללקוחות ולעיצוב הויזואלי של המקום.
איך בושם משפיע עלינו?
בושם הוא למעשה תרכובת ארומטית הבנוייה מ3 שכבות של ריח. שכבה עליונה, בינונית ותחתונה. השכבה העליונה היא זו שמפיצה את הריח החזק ביותר, אך זה גם יהיה הראשון להתפוגג (לעומת השכבות האחרות) בפרק זמן קצר. השכבה הבינונית היא למעשה החלק הארי והמשמעותי . לוקח לה כמה דקות להיספג בגופנו ומאותו רגע, היא נשמרת מספר שעות מרגע שהתזנו את הבושם.
השכבה התחתונה בנוייה ממולקולות ריח כבדות, דבר שמאט את התאיידות הבושם ובעצם גורם לו להתפזר באיטיות בגוף, כך שאותו ריח יכול להישאר בגופנו עד כדי יממה שלמה.
כל האמור לעיל, עושה את תהליך הבחירה של הבושם למשהו הרבה יותר מורכב המצריך מחשבה עמוקה. אנשי מקצוע רבים דוגמת קוסמטיקאיות, יעידו שמדובר בתורה של ממש.
בשמים מיוחדים - ההרכב שעושה את ההבדל
בשמים מורכבים ממגוון רחב ועשיר של חומרים. אלה יכולים להיות תמציות של פרחים, מה שנותן לריח ניחוח מתוק ועדין. לעומת זאת, ישנם בשמים שמכילים ניחוחות פירותיים מפירות הדר שונים כמו לימון ותפוזים או פירות יער שונים הנותנים אפקט רענן וקליל למוצר הריחני. ישנם בשמים העשויים מתמציות פרחים שונות, או מיסודות סינתטיים המספקים ניחוחות של אויר צח כמו ים, אויר הרים או פשתן. ניחוחות של וניל, שוקולד או קרמל לדוגמא שמאוד פופולאריים כיום, יתנו אפקט מאוד חזק ומרוכז של ריח, מה שמקנה לאותו בושם רושם יותר מתקתק ועשיר.
על כן, הפרחת בושם לחלל חייבת להיות מאוד שקולה ומאוזנת. כמובן בהתאם לקהל היעד. שלא יהיה גברי או נשי מדי אלא בדיוק 'במידת הצורך'. אם מדובר בפלח אוכלוסייה מגוון שפוקד את החנות, חשוב שהבושם לא יהיה בעל ריח מתוק או חמוץ מדי, דבר שעלול להרחיק לקוחות פוטנציאליים. אם מדובר בעסק או מותג שפונה יותר למין הנשי, יש לקחת בחשבון שנשים רבות תעדפנה בשמים מתמציות פרחים וצמחים וכאלה שמורכבים מיסודות של תזונה בריאה כמו נענע או כורכום. המותג המפורסם ניקי מינאז' למשל, מצליח מאוד בשל השילוב המוצלח בו של פרחים ופירות. כנל אמורים הדברים גם על רוג' הידוע כמותג של הזמרת ריהאנה.
גם בבסיס פירותי של בושם יכולים להיות לא מעט פרמטרים שיכריעו לכאן או לכאן על הבחירה שלנו. למשל, זמן קטיף הפרי, שכן פרי שנקטף בשעת צהריים חמימה, הניחוח שלו בבושם יהיה עשיר, דומיננטי ומתקתק יותר. גם לארץ המוצא של הפרי עשוייה להיות השפעה מכרעת על התוצאה הסופית של ריח הבושם. שכן תפוז שגדל באמריקה הלטינית ,טעמו וריחו יהיה שונה לרוב מכזה שצמח באקלים וביבשת אחרת.
בשמים והבדלי המינים
גברים נחשבים לבעלי אופי שמרני יותר בכל הנוגע לרכישת בשמים. לכן הם יעדיפו לרוב 'לרוץ' עם מוצר קבוע ומנצח. מותגים כמו "בלק אקסס", "רושס" ו"וואן מיליון" הם דוגמאות קלאסיות לריחות דומיננטים ומתוקים המועדפים בדרכ על המין הגברי.
נשים לעומת זאת הרבה יותר מגוונות בבחירות שלהן. רבות תעדפנה בשמים מתוקים כמו פנטזי של בריטני ספירס למשל, אחרות תבחרנה בחומציות מתקתקה כמו הבושם של שאקירה, ישנן כאלה שמעדיפות ריח חושני יותר דוגמת הבושם של כריסטינה אגילרה המשלב ניחוחות של קינמון ורקפות, אלה יהיו לרוב נשים מעל גיל 30. אצל נשים גם מגוון הבשמים הוא נרחב ועשיר הרבה יותר מאחר ולרבות מהן יש בושם אחד לעבודה, בושם אחד לים ובושם ליציאה בערב.
בושם ייעודי על פי מטרות
אך לא רק הגיל והמגדר משחקים תפקיד מרכזי בבחירה. גם הפונקצייה שלשמה נבחר הבושם. בושם לחוף הים למשל יהיה שונה בתכלית מבושם לפגישת עסקים שבה נרצה שהניחוח שלו יפיץ וישדר סמכותיות ועוצמה למשל.
בושם קיצי לרוב יהיה שונה מבושם חורפי. בשמים בניחוח קינמון ופצ'ולי למשל שהינם מרכיבים חמים, יהיו פופולאריים יותר בעונת החורף מבשמים בעלי ניחוח ימי ופירותי המותאמים יותר לקיץ.
הרבה אנשים ובפרט מהדור הצעיר, מחפשים ניחוחות בהתאמה אישית. כאלה שהריח יהיה מזוהה איתם ספציפית ולא יתפשט על אחרים. אלה קרויים כיום גם "בשמי הנישה" ביניהם ניתן למצוא את 'קריד' ו'רפובליקה' המפורסמים.
תחום הרגלי הצריכה של בשמים הולך ומתרחב לו עם השנים. שוק הבישום האישי והעסקי, מתעצם מעצם העובדה שהבושם שעל גופנו יכול להעיד עלינו המון ולשקף את האישיות שלנו ואת צרכינו.
גם אתם רוצים התאמה אישית-עסקית של ריח שיקח את המותג שלכם לרמה הבינלאומית? צרו איתנו קשר עכשיו ונסייע בהתאמה ופיזור חכם של הריח החדש שלכם.