שיווק והגדלת מכירות בעזרת ריח
חלק מהקסם הטמון בשיווק על ידי שימוש בחוש ריח, הוא הרגש החזק שהוא מותיר אצל המבקרים באותה חנות או סביבת מכירה. לפעמים הגבול הוא דק מאוד בין פיתוח רגש חיובי כלפי העסק או המוצר מצד הצרכן ובין השארת טעם (או ריח במקרה זה) רע אצל הלקוח ואז הנזק גדול לאין שיעור מהתועלת.
לכן כשמתחילים במלאכה, כדאי ללכת על ניחוחות מסורתיים שאינם חזקים מדי על מנת ללכת על בטוח ככל שניתן ולא לעורר אנטגוניזם מצד הלקוחות. חלק גדול מהמשאבים בתחום מופנה כיום לטובת מחקר ולא בכדי. אם ניקח בחשבון שהיום חלק גדול מהרכישות מתבצע אונליין, הדבר עוד חשוב שבעתיים - לדעת כיצד לפגוע במדוייק במטרה ולצוד את הלקוחות באופן מושכל ומתוחכם. מחקרים הכוללים בין היתר סקרים, נותנים לרוב אינדיקצייה מהימנה על איך ריח מסויים נתפס אצל קבוצות אוכלוסייה שונות.
למשל שנהב, עשוי להעיד על שגשוג וגם על מותרות ואפילו חומרנות ועל כן בחנויות מותגים אקסקלוסיביות של בגדי גברים, הוא עשוי לשמש כקלף מנצח. חנויות ענק נוהגות להתיז ניחוחות דוגמת שמנים שונים בתוך הבגד על מנת שהמוצר יקושר אוטומטית ואסוציאטיבית על ידי הלקוח עם משהו עוצמתי ועשיר. גם התת מודע של הצרכן עובד כאן שעות נוספות מאחר וריח לטוב ולרע מציף זכרונות מחוויות עבר וזהו עוד נדבך חשוב שצריך להתחשב בו כשנכנסים למלאכת השיווק החושי ומה שהופך את המחקר ליותר ויותר רלוונטי וקריטי להצלחה.
השפעת ריח טוב בחנות/בעסק על הלקוחות
אצל הרבה בעלי חיים ובפרט כלבים, חוש הריח הוא המפותח ביותר ללא עוררין. אצל בני אדם זה לא בהכרח המצב , אבל היכולת לגרות את חוש הריח גם באמצעות חושים אחרים - הצגת מוצר בצורה חזותית אטרקטיבית ובולטת, מתן אפשרות ללקוח למשש את הצמר הנעים ממנו עשוי המעיל או הסוודר לדוגמא, שימוש במוזיקה מותאמת לסביבת העסק ולקהל היעד.. - כל אלה יוצרים אצל הלקוח תחושת שייכות ואמפתיה כלפי העסק והמותג ומציפים אצלו רגשות חיוביים כלפיהם.
בתחום האופנה מאוד מקובל לעשות שימוש בריחות חתימה אישיים עבור מותגים. יש לזה אפקט משמעותי ומכריע על הצרכן הן מההיבט הרגשי והן מההיבט הקוגנטיבי. כך למעשה המותג מקבל זהות וחותמת כוללת שבאים לידי ביטוי על ידי צריבתו בזיכרון וקשירתו אסוציאטיבית במוח עם חוויות חיוביות. בפן הרגשי הוא גורם לצרכן לחוש בנוחות . שני הדברים האלה גם יחד, גורמים ללקוח גם לשהות יותר זמן בסביבת החנות ולהנות מכך וגם בסופו של דבר, להוציא את הארנק ולבצע רכישה.
יש ניחוחות מסויימים שהם ממש חלק מתעודת הזהות של עסק מסויים. לדוגמא, במכוני ספא וטיפוח מופצים על פי רוב ריחות של שמנים ארומטיים דוגמת לבנדר הנחשב גם למרגיע מאוד. מה שמאוד תואם סביבת מכוני ספא ועיסוי שרוצה לשדר קלילות ורוגע.
בישום חכם - טעויות טיפשיות. ממה כדאי להיזהר בהצבת מבשמים אוטומטים?
הזול הוא היקר - עסקים קטנים למשל, הרבה פעמים נופלים במקום הזה. מקומות בהם נעשה שימוש במטהרי אויר רגילים הרבה פעמים מפספסים את המטרה ואת קהל היעד הצרכני שלהם. זאת מכיוון שריחות אלה נוטים להתפוגג מהר והלקוחות יהיו תמיד הראשונים לזהות זאת. כשאותו ריח שאמור להיות מזוהה עם העסק על שלל מוצריו, ישנה סבירות גבוהה שריחות אחרים באותה סביבת מכירה, למשל במרכזי קניות צפופים, ישתלטו ויהיו דומיננטיים ולרוב זה לא יהיה סימן טוב לבאות. לכן פיזור זול של ניחוחות ללא תכנון מתאים, מונע מהמשווקים שליטה על זהות הריח וכמובן גם על עוצמתו.
תפסת מרובה לא תפסת - האם מיתוג העסק על ידי שימוש בבישום יקר הוא ערובה להצלחה? לא ממש. לפעמים דווקא בישום יקר ומופרז בניחוח שאינו תואם את זהות העסק וסביבת המותג, עלול להיות לרועץ. מטהרי אויר למיניהם אינם מאוזנים כימית בדרך כלל ועל כן אם תרצו להשתמש במכשירי או מכונות התזה שכאלה, רצוי לחקור היטב אודות איכותם והשירות הנלווה להם. כדי לספק רמת ניטרול ובישום מקצועית, יש לשכור שירותים של בעל מקצוע מיומן שידע להתאים עבור סביבת העסק שלכם את הניחוח המושלם שיתפזר בצורה אחידה ואפקטיבית בחלל ויהיה מדוייק מבחינת עוצמתו (ריח לא חלש ולא חזק מדי) - אל מול המטרות העסקיות (מכירות, משיכת קהל, התייעלות עסקית וכד').
חוסר התאמה - כל עסק וכל חנות שונים במהותם האחד מהשניועל כן מה שעשוי לעבוד נהדר במקום אחד, עלול להרחיק לקוחות במקום אחר. לדוגמא, שילוב בין ניחוחות יכול להיות דבר מבורך כשמדובר בחנויות ענק וברשתות גדולות אך יהיה פחות יעיל בחנויות קטנות, שם צריך לבחור ממש בקפידה את סוג הארומה שתלווה ותזוהה עם הסביבה ובריכוז לא גבוה במיוחד על מנת לשפר את חויית הקנייה של הלקוח ולא להעיק עליו.
חנויות (ומשרדים) צריכים לפעול אסטרטגית מתוך מקום של איזה ניחוח ימשוך יותר לקוחות ובאיזה טכניקה כדאי להשתמש על מנת לגרום להם להתקרב ולהיכנס בכלל לתוך החנות. הריח שמשך פנימה, הוא לא בהכרח הריח שנשתמש בו כדי להאריך/לקצר זמן עד למכירה ולא בהכרח זה שהינו הריח הבלעדי של המותג/מוצר/עסק.
התאמה בין העסק/חנות/מותג לבין ריח בבישום אוטומטי
ישנם ריחות שמזוהים עם מין מסויים כמו גם עם מעמד חברתי כלכלי, גיל ועל כן הבחירה והעדפה של ניחוח מסויים על פני אחר הרבה פעמים נעוצה בשיקול הזה. ריחות וניל וקינמון לדוגמא הם ריחות חמים שמנעימים מאוד את שהות הלקוחות בחלל מסויים ובמיוחד במקומות צפופים ועמוסים, מהם הרבה פעמים מנסה הצרכן דווקא להתרחק.
ריח של כותנה משרה על המריחים אותו שלווה ומחקרים שנעשו בעניין מצאו חד משמעית את הקשר הישיר בין הריח לבין תחושת רוגע ונוחות של צרכנים בסביבת הקנייה מה שגם גרם באופן ישיר להגדלת המכירות במקום.
מותגים המזוהים עם סביבה עתירת אנרגייה יכילו לרוב ניחוחות מפירות הדר כמו לימון, תפוז, אשכוליות וכו'. בחנויות תכשיטים למיניהם מופצים ניחוחות פרחוניים יותר דוגמת יסמין, ורד וגרדניה. אלה מחברים את המותג עם משהו מתוק, אקזוטי וטהור. הכל כמובן על פי הניחוח הספציפי הייחודי שנבחר או השילוב שבין הניחוחות הפרחוניים.
בחנויות שמזוהות (כמו גם מוצריהן) עם בריאות וסביבה ירוקה, סביר שניתקל בריחות ירוקים כמו עלי בזיליקום ומרווה, נענע ודשא טרי.
בבשמים חדשים המושקים ניתן להבחין בהרבה מקרים בריחות פירותיים שהוכחו גם מחקרית כמרגיעים כמו אגס, אפרסק ושזיף. אלה מאוד נפוצים בכל סביבת מכירה שמדברת ומשדרת אופנה.
חנויות לכלי בית למשל מאופיינות בניחוחות כמו קרמל, דבש, קפה ושוקולד כי אלה משרים תחושת חום, רוגע, נעימות וביתיות שמזוהים מאוד עם כל מטבח ביתי.
שיווק באמצעות פיזור מכוון של ריחות בסביבת העסק שלכם הוא כבר לא מותרות של עסקי ענק בלבד. הוא מצריך המון מחשבה. איך אתם תופסים את העסק שלכם ואיך תרצו שייתפס בעיני הלקוחות. מה הייחודיות שלו? מה הוא משדר? איזה זכרונות חיוביים תוכלו לעורר אצל הצרכנים בבואם אליכם?
כיום טכנולוגייה חכמה לפיזור ריחות הינה דבר שבנמצא. אחת מהחברות המובילות בעולם בתחום המיתוג באמצעות ריח ובתחום הבישום האוטומטי היא נוטא-סנט (notascent.co.il) אתם מוזמנים לפנות אלינו דרך האתר ולקבל ייעוץ ראשוני ללא תשלום על ידי אחד ממומחי הריח המנוסים שלנו.